(DK) Lag af Virkelighed
17.05.2001
Abstract
Vi omgiver os med stadig flere og flere 3 dimensionale computermodeller og repræsentationer, som en integreret del af vores omverden. Det være sig fra den simple visualisering af f.eks. statistisk data, til mere komplekse og måske endda interaktive landskaber af information. Ved hjælp af avancerede trackingsystemer og supercomputere, er det blevet muligt at realtidsberegne en virtuel verden, der i perspektivet matcher med vores fysiske verden. Dette skaber en lang række nye muligheder for at arbejde med digitale modeller. Hvad sker der, når man selv er til stede i computermodellen og ikke blot nøjes med at betragte den, men er med til at skabe den og påvirke den i nuet? Teknikken tillader os at træde ind i computerens visualiseringer og betragte dem 3 dimensionalt. I stedet for at have modellen fladt projiceret foran os, kan vi visuelt omgive os med den, alt imens vi ved at bevæge os i rummet påvirker og forandrer det computermedierede rum.
Reference
Lykke-Olesen, A., Nielsen, R. 2001. Lag af Virkelighed. Arkitekten, 2001, 103, 11, 25-28
Publication Link